Indvielse af ny kunst og moderniserede lokaler på Esbjerg Politigård
09-09-2016Esbjerg Politigård indvier sine nye lokaler. Kunstner Jørgen Carlo Larsen har udsmykket politigården, der er blevet moderniseret af Bygningsstyrelsen.
Ny kunst af kunster Jørgen Carlo Larsen bliver den 9. september indviet på Esbjerg Politigård i forbindelse med indvielsen af politigårdens lokaler, som Bygningsstyrelsen har moderniseret.
Når de nye lokaler tages i brug vil medarbejdere og besøgende kunne møde Jørgen Carlo Larsens værker i indgangspartiet, i receptionen og i kantinen. Fællesnævneren for de tre rum er krydsfinérplader, bearbejdet på forskellig måde. Jørgen Carlo Larsen fortæller:
"Ved mit første møde på Politidirektørens kontor, bed jeg mærke i en sætning: ”Politikorpset er jo en smule konservativt”. Dette valgte jeg at opfatte positivt, for konservativt betyder at man ønsker at bevare noget bestående. Og på sin vis passer det mig ganske godt. Jeg arbejder som kunstner i nutiden og forholder mig til den, med de hastige ændringer. Men jeg holder også meget af det bedste fra historien."
Og netop historien er stærkt repræsenteret i værket i politigårdens reception. Værket skal bringe noget hjemligt ind i det institutionelle. Lodrette og vandrette former refererer til hjemmets reolsystemer, og udstillede genstande i glasskabe refererer til blandt andet egnens historie og håndarbejde. Eksempelvis et gammelt foto af en herre der sidder med ryggen til havet som et billede på Esbjerg og dets beliggenhed og et kobberstik fra 1730, som forestiller det Sønderjyske område på den tid.
I indgangspartiet hænger et meget enkelt værk. Som et diskret signal skal den geometriske form med ”skæve vinkler” signalere bevægelse og den grønne farve politiet.
I kantinen er hele den ene væg ét stort værk. På væggen sidder to lamper udført i ”paraplyform” og med mundblæst glas. Væggen og lamperne giver beskueren mulighed for mange tolkningsmuligheder, og det er helt bevidst fortæller Jørgen Carlo Jakobsen.
"Værket kan holde sig diskret i baggrunden, men også være meget tilstedeværende på samme tid, alt efter den enkelte person der befinder sig i rummets opmærksomhed. Der er et værk med mange tolkningsmuligheder, hvilket jeg altid bestræber mig på. At have denne åbenhed indbygget, hvilket giver beskueren mulighed for at aflæse det på mange måder", siger Jørgen Carlo Larsen.