Lokaleløsninger
Bygningsstyrelsen tilpasser hurtigt og effektivt statens arbejdspladser til nye behov.
Vores kunder er statslige institutioner i centraladministrationen, universiteter, politi og domstole. Når en kunde står med et ændret lokalebehov på grund af fx organisationsændringer, ressortomlægninger eller behov for forbedrede faciliteter, skal de kontakte Bygningsstyrelsen. Sammen med kunden afdækker Bygningsstyrelsen kundens behov for at finde den løsning, som bedst muligt imødekommer behovene og samtidig tilgodeser statens samlede interesser på kort og lang sigt.
Kunderne bidrager bl.a. med baggrunden for det ændrede lokalebehov og data om organisationen så som medarbejderantal, samt forventninger til tidshorisont, huslejeniveau og geografisk placering. Bygningsstyrelsen analyserer og udarbejder business cases på de mulige løsningsmodeller, som styrelsen har identificeret. På baggrund af business cases og Bygningsstyrelsens anbefalinger, træffer kunden den endelige beslutning om deres valg af lokaleløsning.
De fire standardløsninger ved ændrede lokalebehov er
- Tilpasse eller modernisere det eksisterende lejemål
- Finde nye lokaler i statsejendomme
- Finde nye lokaler i privatejede lejemål
- Nybyggeri
Universiteterne kan i modsætning til de øvrige kunder selv indgå lejeaftaler i privatejede lejemål.
Kunderejsen
Alle kunder har tilknyttet en kunderådgiver. Bygningsstyrelsen har udviklet 'Kunderejsen', der skildrer de fire standardløsninger, som Bygningsstyrelsen kan vælge sammen med kunden for at opfylde et lokalebehov. Kunderejsen er tænkt som et dialogværktøj, som Bygningsstyrelsen tager med til kundemøder for at formidle processerne og forventningsafstemme omkring roller og ansvar gennem de forskellige faser.