Totaløkonomi i offentligt byggeri
Få en introduktion til totaløkonomi, se det gældende lovgrundlag, find praktiske anvisninger og inspiration.
Brugen af totaløkonomi i offentligt byggeri skal sikre et bredt og langsigtet fokus på værdiskabelse ved, ud over anlægsudgiften, også at inkludere afledte udgifter til forsyning, drift, vedligehold og renhold m.v. i beslutninger om byggeriets udformning og anlægsøkonomi. Det skyldes, at disse afledte udgifter over tid i reglen er større end selve anlægsudgiften.
Det er et lovkrav, at statslige bygherrer skal foretage totaløkonomiske vurderinger. Fra 2013 gælder kravet også bygherrer i regioner og kommuner. Hovedformålet med lovkravet er at undgå incitamenter til at minimere anlægsudgifterne på bekostning af senere forhøjede driftsudgifter. Den offentlige bygherre skal i relevant omfang inddrage de lovbestemte totaløkonomiske vurderinger i beslutningsgrundlaget. Det sker ved valg mellem alternative løsningsforslag.
Nedenfor følger en oversigt over regelgrundlag, vejledninger og værktøjer, som kan benyttes i arbejdet med totaløkonomi.
Vi gør opmærksom på, at der i dokumenterne er nævnt 'Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen' og 'trafikstyrelsen.dk', der nu hedder 'Bolig- og Planstyrelsen' og 'bpst.dk'.