Få en introduktion til totaløkonomi, se det gældende lovgrundlag, find praktiske anvisninger og inspiration.
Brugen af totaløkonomi i offentligt byggeri skal sikre et bredt og langsigtet fokus på værdiskabelse ved, ud over anlægsudgiften, også at inkludere afledte udgifter til forsyning, drift, vedligehold og renhold m.v. i beslutninger om byggeriets udformning og anlægsøkonomi. Det skyldes, at disse afledte udgifter over tid i reglen er større end selve anlægsudgiften.
Det er et lovkrav, at statslige bygherrer skal foretage totaløkonomiske vurderinger. Fra 2013 gælder kravet også bygherrer i regioner og kommuner. Hovedformålet med lovkravet er at undgå incitamenter til at minimere anlægsudgifterne på bekostning af senere forhøjede driftsudgifter. Den offentlige bygherre skal i relevant omfang inddrage de lovbestemte totaløkonomiske vurderinger i beslutningsgrundlaget. Det sker ved valg mellem alternative løsningsforslag.
Nedenfor følger en oversigt over regelgrundlag, vejledninger og værktøjer, som kan benyttes i arbejdet med totaløkonomi.
Vi gør opmærksom på, at der i dokumenterne er nævnt 'Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen' og 'trafikstyrelsen.dk', der nu hedder 'Bolig- og Planstyrelsen' og 'bpst.dk'.
Her finder du praktiske anvisninger til totaløkonomi for offentlige bygherrer, som bl.a. angiver nogle mere operationelle forslag til totaløkonomiske vurderinger og beregninger.
De praktiske anvisninger er suppleret med Bolig- og Planstyrelsens beregningsværktøj til totaløkonomi, LCCbyg.
De praktiske anvisninger og LCCbyg er frivilligt at anvende.
Praktiske anvisninger til totaløkonomi for offentlige bygherrer
Vejledninger til LCC på bygninger fra Bolig- og Planstyrelsen
Her finder du konkrete eksempler på politik og vejledningsmateriale til inspiration.