Nedenfor vil du finde en oversigt over alle de spørgsmål, som er sendt til Bygningsstyrelsen på bagkant af de to orienteringsmøder i januar 2025.
Såfremt du har et spørgsmål, er du velkommen til at skrive til;
så vil det også fremgå af nedenstående Q&A.
Siden er senest opdateret den 15. januar 2025.
Igennem de seneste år har Bygningsstyrelsen oplevet en markant stigning i ønsket om ændringer og justeringer i diverse services på tværs af alle kunder på Statens Facility Management-aftale.
Tiltaget er indført for at skabe frirum til at bearbejde data mere struktureret og på sigt opnå effektive og automatiserede processer i behandlingen af ændringsanmodninger.
Den første behandlingsfrist for indmeldelser af ændringsanmodninger vil være den 20. januar 2025, hvorefter godkendte ændringer vil kunne træde i kraft pr. 1. marts 2025.
Herefter vil fristen være hver den 20. i den første måned af hvert kvartal (20. januar, 20. april, 20. juli og 20. oktober), eller den sidste hverdag inden den 20., hvis denne falder i en weekend eller på en helligdag.
Som kunde kan du stadig indmelde ændringsanmodninger løbende, som I har været vant til.
Det nye er blot, at der fremover er fastlagt indmeldingsfrister for hvert kvartalsvindue, hvortil ændringsanmodningen skal være færdigbehandlet og klar til Bygningsstyrelsens endelige kvalificering og godkendelse.
En godkendelse forudsætter, at al nødvendig data og dokumentation er tilgængeligt og færdigbehandlet til tidsfristen.
Særlige behov, der kræver hurtigere ikrafttrædelse end ændringsvinduet tillader, håndteres via model for tidlig opstart af faste ydelser.
Bygningsstyrelsen vurderer i samarbejde med jer, hvorvidt behovet (ændringen) skal afvente ændringsvinduet, eller om model for tidlig opstart af faste ydelser kan anvendes.
Kontakt jeres FM-ansvarlig, hvis I har spørgsmål eller ønsker at drøfte muligheden for tidlig opstart af en fast ydelse.
Et ændringsvindue er en fastlagt periode, hvor ændringsanmodninger til serviceydelser under Statens Facility Management, kan blive behandlet.
Det gælder for vanlige driftsændringer som eksempelvis tilføjelse af en kaffeautomat eller ændring af rengøringsfrekvens.
Reorganiseringen understøtter en styrket fokus og ensretning på kvalitet, leverancestyring og samarbejde, der skal understøtte jeres behov som kunder.
Den nye organisering vil reducere flaskehalse i samarbejdet, hvilket giver mulighed for hurtig opfølgning og en effektiv opgaveløsning.
Der vil fortsat være en indgang til Bygningsstyrelsen.
I vil opleve en styrket indsats om kvalitetsniveauet af de leverancer, der leveres lokalt hos jer, og et fokus på kontrol af, at leverancerne sker som tiltænkt iht. til aftalen samt i forhold til jeres behov.
SFM-kontaktpersoner hos Bygningsstyrelsen er uændret frem til, at I modtager en henvendelse direkte fra BYGST om skifte af kontaktperson(er).
Er du i tvivl om hvem jeres FM-kontaktperson er, kan I skrive til Bygningsstyrelsens Front Desk på;