Når omfanget af performancetest vokser ud over det grundlæggende princip om, at en performancetest er en stikprøve, er det som regel på grund af to forhold:
1: Den kvalitetssikring som byggesagens parter forventes at udføre er ikke robust nok, og derfor ses performancetesten som den egentlige kvalitetskontrol. Det er en misforståelse, idet performancetestens grundlæggende forudsætning er, at der først klarmeldes til en performancetest, når kvalitetssikringen er afsluttet, dokumenteret og godkendt.
2: Styringen af byggeprocesserne svigter og arbejdet er ikke afsluttet på tidspunkterne, hvor der indkaldes til performancetest. Det giver en masse ommere, hvor der indkaldes igen og igen.
Årsagen til at projekter ryger i denne faldgrube er mange. På tværs af mange projekter, både i Bygningsstyrelsens portefølje og blandt mange andre projekter i branchen, kan vi se, at traditionen i branchen hverken er stærk med hensyn til at definere krav til kvalitetssikring og hvordan i praksis kvalitetssikringen håndteres. Det kan ofte være uklart, hvad der rent faktisk skal gøres i praksis. Det medfører, at det, som er tænkt som en stikprøve træder i stedet for det som bør komme før stikprøven.