Pressemeddelelse: Ny alliance skal samle styringen af Bygningsstyrelsens 4 mio. m2

03-06-2015

Bygningsstyrelsen har netop indgået et projektsamarbejde med den danske it-koncern KMD om it-understøttet styring af deres mere end 4 mio. m2.

Samarbejdet mellem KMD og Bygningsstyrelsen bygger på den strategiske alliance KMD indgik tidligere på året med Manhattan Software Group om at tilpasse deres internationalt anerkendte integreret Facility Management software til danske forhold.

I januar indgik den danske it-koncern KMD en strategisk alliance med den globale it-gigant inden for ejendomsområdet, Manhattan Software Group. Samarbejdet indebærer, at KMD tilpasser Manhattans internationalt anerkendte integreret Facility Management software til danske forhold.

Bygningsstyrelsen ser et potentiale i de nye it-muligheder på Facility Management området og har netop indgået et projektsamarbejde med KMD om at udbrede it-platformen til styring af alle 4 mio. m2, som styrelsen har under sine vinger.

- Samarbejdet mellem KMD og Manhattan Software Group er yderst interessant for os, og vi vil gerne se, hvordan det kan løfte styringen af hele vores ejendomsportefølje. Mulighederne for at sætte individuelle workflows op og arbejde målstyret med områder som bæredygtighed er eksempelvis noget, som vi forventer os meget af, forklarer it chef Kent Therkildsen fra Bygningsstyrelsen.

Den danske KMD udgave af systemet har fået navnet KMD Atrium. Aftalen med Bygningsstyrelsen gælder i første omgang et år men med muligheder for forlængelse.

En global succes i Danmark

KMD Atrium er et it-værktøjer, der understøtter såkaldt integreret Facility Management. Det vil sige, at det samler discipliner som Facility Management, Space Management, energistyring og finansiel styring af en ejendomsportefølje.

Manhattan Software Group er af Gartner Group vurderet til verdens bedste på området, og KMD er yderst tilfredse med at kunne tilbyde danske professionelle ejendomsforvaltere en dansk version af it-platformen.

- KMD er rigtig glade for at kunne videreføre en global succes til danske forhold. At Bygningsstyrelsen, der er en af Danmarks største inden for styring af ejendomme, vælger at indgå et samarbejde med os, ser vi som et rigtigt stærkt pejlemærke i forhold til potentialet i Danmark. Facility Management er i dag meget mere end blot at vedligeholde ejendomme. Vores estimat er, at man ved at arbejde med området på strategisk niveau kan opnå effektiviseringer på mellem 10 og 20 procent på ressourceforbruget, fortæller områdedirektør Marius Rasmussen fra KMD.

Om integreret Facility Management

Integreret Facility Management løsninger (IWMS) binder data og processer sammen på tværs. Dermed kan en virksomhed sammenstille aktuel viden om eksempelvis energiforbrug, areal, faciliteter og økonomi. Man kan forecaste rentabilitet og risiko i projekter, og man kan også bruge det til at finde ledig areal og udnytte kapacitet. Derudover kan systemet også understøtte analyser af, om man har det rette split mellem at eje eller leje.

KMD tilpasser Manhattans software til dansk sprog, terminologi og processer. KMD videreudvikler endvidere løsningen i samarbejde med Manhattan. Herudover tilbyder KMD dansk implementering og support samt integrationer til de væsentligste systemer, som indgår i hverdagen for en virksomhed eller offentlig organisation, der ønsker at drive integreret Facility Management.

Om KMD

KMD er den største danskbaserede it-virksomhed og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark. Den unikke domæneviden, pålidelighed og tilgang til sikkerhed og driftsstabilitet gør, at KMD i dag er en af de mest anerkendte og benyttede i den danske it-branche. KMD’s systemer håndterer eksempelvis udbetalinger af løn og sociale ydelser. I alt bliver det til cirka 400 mia. kroner om året, hvilket svarer til mere end 20 % af Danmarks BNP.

KMD har også en betydelig forretning på ejendomsområdet i Danmark. KMD’s ejendomssystemer håndterer eksempelvis hvert år automatisk mere end 100.000 ejerskifter på boliger og i omegnen af 60.000 byggesager om året. KMD har en årlig omsætning på mere end fire milliarder danske kroner og har omkring 3.000 ansatte. KMD er ejet af Advent International og Sampension.

Bygningsstyrelsen
Kent Therkildsen, IT-chef