Kunde- og brugertilfredshed med Bygningsstyrelsens ydelser i 2024

Bygningsstyrelsen måler hvert år tilfredsheden med Bygningsstyrelsens ydelser og lejemål. Vi spørger både på topleder- og medarbejderniveau for at få et så præcist billede af tilfredsheden som muligt og værdsætter den feedback, vi får.

Bygningsstyrelsen tager resultaterne fra 2024 til efterretning og anvender dem som input til, hvordan vi kan yde en endnu bedre service til vores kunder og brugerne af vores ejendomme samt til optimering af vores ejendomsportefølje.

Topledernes tilfredshed

Den overordnede tilfredshed med Bygningsstyrelsens samlede opgavevaretagelse blandt toplederne på universitetsområdet er steget lidt siden sidste år (hos universiteter og kunstskoler). Tilfredsheden blandt toplederne på kontorområdet er fastholdt på samme niveau som sidste år (hos departementer, styrelser, politi og domstole).

Kunde 2021 2022 2023 2024
Kontor topledere 3,4 3,3 3,2 3,2
Universitet topledere 2,9 3,0 3,4 3,5

Tabel 1: Tilfredsheden med Bygningsstyrelsens samlede opgavevaretagelse blandt topledere (målt på en femtrins-skala)

Brugernes tilfredshed

Overordnet ligger brugernes tilfredshed med bygninger og lokaler nogenlunde stabilt, dog med en lille stigning på 0,1. I 2024 har i alt 9355 brugere gennemført eller delvist gennemført brugertilfredshedsundersøgelsen (medarbejdere i departementer, styrelser, domstole, kunstskoler).

I hvilken grad oplever du, at ... 2021 2022 2023 2024
Bygningen er et godt sted at arbejde i? 3,8 3,7 3,6 3,7

Tabel 2: Gennemsnittet af brugernes tilfredshed med bygningen som arbejdssted (målt på en femtrins-skala)

Undersøgelsen belyser ligeledes brugernes tilfredshed med de syv FM-services på SFM-aftalen på Bølge 1 og Bølge 2 (Bølge 3 inkluderes fra 2025, når bølgen har været i drift i et år). Tilfredsheden ligger nogenlunde stabilt, med et lille fald på 0,1 på Bølge 1 og en stigning på 0,2 på Bølge 2, sammenlignet med tilfredsheden i år 2023. 

 Bølge 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Kunder på Bølge 1 3,7 (baseline) 3,6 3,7 3,6 3,6 3,5
Kunder på Bølge 2       3,9 (baseline) 3,4 3,6

Tabel 3: Gennemsnittet af brugernes tilfredshed med serviceydelserne (målt på en femtrins-skala)

Bygningsstyrelsen har desuden gennemført anden før-måling (baseline) af tilfredsheden hos brugerne på den Bølge 3, som gik i drift i maj 2024. Første før-måling er gennemført i første kvartal i 2023 og anden før-måling blev gennemført i første kvartal 2024. Dermed kan vi sammenligne tilfredsheden med ydelserne efter implementering af Bølge 3 i 2025 med tilfredsheden forud for implementering.

Det videre arbejde

Bygningsstyrelsen har i 2024 gennemført en række organisatoriske ændringer og iværksat strategiske projekter, som skal styrke vores ydelser og forbedre kundernes og brugernes oplevelse. Dette arbejde fortsætter i 2025 bl.a. på baggrund af de tilbagemeldinger vi har fået gennem Kundetilfredshedsundersøgelsen. 

Bygningsstyrelsens fokus vil i 2025 ligge på at styrke drift og vedligehold af statsejendomme og implementering og tilrettelæggelse af Statens Facility Management. Desuden arbejder vi løbende på at optimere vores kundekommunikation og reducere svartider på henvendelser fra kunderne samt understøtte en større grad af gennemsigtighed og kundeadgang til data.